Spotify toont de kracht van audio streaming in België
The New Audio Insights
Muziek luisteren is altijd al onderhevig geweest aan een heleboel trends, van vinyl en CD’s tot downloads en online streaming. Streaming platformen en mobiele apparaten brengen muziek nu op elk moment én tijdens elke activiteit moeiteloos tot bij de consument. Om die trends in kaart te brengen, vroeg Spotify aan Kantar TNS – een global market-research bedrijf – de traditionele media (radio) te vergelijken met muziek streaming in België. The New Audio bundelt deze resultaten en toont aan hoe muziek streaming integraal deel uitmaakt van ons leven.
Muziek streaming hoort niet langer tot de toekomst. Dat blijkt uit resultaten van The New Audio. Met meer dan 2.000 Belgische respondenten (16-64 jaar) vond het Kantar TNS rapport dat muziek streaming een essentieel onderdeel is in ons leven. Zo spendeert de Belgische Spotify gebruiker gemiddeld 2,3 uur of 143 minuten per dag op Spotify*. Luisteren naar Spotify maakt dan ook gelukkig: 6 op de 10 gebruikers (63%) geeft de muziekdienst een score van 8 of hoger. Spotify is vooral populair bij de zogenaamde streaming-generatie (16-34 jaar), goed voor zo’n 54% van de Belgische Spotify gebruikers*.
Spotify is het grootste digitale door reclame ondersteund muziekplatform in België**. Verder is Spotify ook een complementair kanaal voor radiozenders: wanneer we inzoomen op de resultaten zien we een wekelijkse incrementeel bereik van 22,1% in Vlaanderen en 17,9% in Wallonië bij de streaming-generatie (16-34 jaar) **. Terwijl radioluisteraars vooral intunen tijdens het rijden in de vroege ochtend of de avondspits, groeien Spotify luisteraars gestaag doorheen de dag. Spotify gebruikers luisteren namelijk naar Spotify tijdens verschillende activiteiten: van de dagelijkse commute, surfen op het internet en studeren tot sporten en relaxen.
Deze nieuwe inzichten van The New Audio onderzoek werden gedeeld tijdens The New Audio Insights Sessions in Brussel op dinsdag 8 oktober 2019, met een groep van 100 gasten van media agencies, creative agencies en brands. Het event werd geleid Joe Grimsdale (Account Director Spotify), Svooike Demunter (Business Developer Pebble Media) en Laura Varga (Business Development Manager bij Pebble Media). Gastspreker Jolien Van Heyste (Social Media & Content Strategist bij TBWA) besprak hoe merken de kracht van audio kunnen inzetten om op een persoonlijke en onderscheidende manier een diepere connectie te creëren met hun doelpubliek. Aan de hand van een case study onderschreef Van Heyste hoe audio de mogelijkheid geeft dit doelpubliek te bereiken op het juiste moment én in de juiste context. Als creatief bureau volgt TBWA alle evoluties op de voet en zetten zij de krachten van audio in om specifieke doelgroepen te kunnen bereiken.
The New Audio: highlights voor de Belgische markt
* Interne Spotify data 2019
** Kantar TNS The New Audio onderzoek België 2019
*** Reuters onderzoek 2019