Back to School is helemaal anders in 2020

Een nieuwe Realiteit

Voor scholieren, leerlingen, studenten en hun families is Back to School dit jaar helemaal anders dan andere jaren. Door de COVID-19 maatregelen is er een nieuwe realiteit op scholen en campussen en voor sommige is het misschien zelfs nog van thuis uit met virtuele lessen.

Er zal behoefte zijn aan nieuwe en/of andere schoolbenodigdheden. Omdat oude spulletjes te versleten zijn of omdat nieuwe spulletjes beter te ontsmetten zijn. Maar ook hygiënische producten en mondmaskers als fashion statement? Als adverteerder kan je je verwachten aan meer concurrentie vergeleken met voorgaande jaren: kleding, school- en kantoorbenodigdheden, …


Drie belangrijke doelgroepen

Scholieren / Leerlingen

Scholieren en/of leerlingen die jonger zijn dan 17 jaar, GenZ. Ze hebben geen eigen budget ter beschikking, maar hebben eigen mening en smaak en hebben zo invloed op het aankoopgedrag van de ouders.

Snapchat is misschien wel het meest geschikte medium om deze doelgroep te bereiken. Ze gebruiken Snapchat dagelijks (gemiddeld 30x per dag openen ze de app) om met hun vrienden te communiceren (gemiddeld meer dan 30min per dag).

Het pakket Music & Youth is de beste context om deze doelgroep te bereiken. In dit pakket zitten zowel gaming sites/apps als Switch, De Slimste Mens, 9Lives, maar ook fun sites als SouthPark, MTV, MNM, Comedy Central en meer…

Welk platform, welke context of welke je site je ook kiest, focus op mobile. Jongeren gaan vooral via mobiele devices online. Lever dus zeker mobiele formaten aan.

Studenten

Leeftijd tussen de 18 en 24 jaar, GenZ. Ze beschikken al over een eigen budget om aankopen te doen, soms gesponsord door de ouders. Dit wordt vooral gebruikt om kleding en inrichting voor hun kot te kopen.

Studenten kan je via verschillend manieren bereiken bij Pebble Media. Via Native Advertising plaats je jouw branded content verhaal in relevante sites zoals MNM, Studio Brussel, NRJ, …

Ook studenten zijn fervente gebruikers van de social media app Snapchat. Via Snap Stories of AR lenzen kan je studenten op een creatieve manier benaderen.

Studenten luisteren muziek op de fiets of tram naar de campus, terwijl ze studeren, bijna heel de dag door. Via specifieke playlists/genres en audiense segmenten van Spotify fluister je je boodschap als het ware in hun oren.

Ouders

Dit zijn meestal Millenials die het huishoudbudget beheren. Ze doen de aankopen van schoolbenodigdheden en kleding voor hun kinderen (-18 jaar) waardoor ze beïnvloed worden.

Via de context pakketten Kids & Parents en Women, plaats je je advertenties in de meest relevante context voor deze doelgroep.

Met Native Advertising op sites als Auféminin, één, Radio2 en Doctissimo kan je in een aan de site aangepaste look & feel van die sites jouw content verhaal brengen.

Spotify heeft een specifieke audience segment ‘Parents’ gebaseerd op luistergedrag en favoriete nummers en playlists.

Bij Snapchat kan je Snap Ads of Story Ads inzetten om ook ouders te bereiken, want 32% van Snapchatters in België zijn ouders.