The Streaming generation is here

Shift naar ‘access’ economie

Wereldwijd merken we een gedragsverandering van ‘ownership’ naar ‘access’: door AirBNB moet je niet zelf een eigen vakantievilla te bezitten, door Netflix/Prime moet je niet langer een substantiële DVD-collectie hebben en misschien heb je zelfs geen wagen meer nodig als je overal een Uber kan nemen. “Uber, ’s werelds grootste taxibedrijf, bezit geen voertuigen. Facebook, ’s werelds populairste media-eigenaar, creëert geen content. Alibaba, de meest waardevolle retailer, heeft geen voorraad. En Airbnb, ’s werelds grootste aanbieder van accommodatie, bezit geen onroerend goed. Er is iets interessants aan de hand” – Tom Goodwin (2014)


Mobile als katalysator voor muziekconsumptie

De groei van streaming heeft de toegang tot muziek, alsook de manier waarop mensen wereldwijd omgaan met muziek helemaal veranderd. Hieruit volgt dan ook de verwachting dat er tegen 2020 tot 221 miljoen gebruikers actief muziek zullen streamen, wat een groei van x5 zou betekenen in slechts 6 jaar tijd. ‘Streaming’ wordt de nieuwe ‘mainstream’, en de katalysator van deze groei vinden we in de toenemende consumptie via mobiele toestellen. 60% van alle muziekstreaming wereldwijd gebeurt via mobiele apparaten, wat betekent dat merken de mogelijkheid hebben om gedurende de hele dag verbinding te maken met hun doelgroep, waar deze zich ook bevinden.  In België wordt meer dan 2 uur per dag muziek gestreamd.

Spotify op kop bij de streaming generatie

Begin 2018 bood Spotify de fans een meer verbeterde, gepersonaliseerde en gemakkelijker te gebruiken ervaring, dankzij de lancering van een hernieuwd gratis aanbod. Voor adverteerders betekent dit dat we de Spotify users nog beter leren kennen om een relevantere advertentie-ervaring te leveren. Sinds april 2019 heeft Spotify wereldwijd 217 miljoen actieve gebruikers per maand.


Spotify als advertentieplatform

Ontdekken van nieuwe muziek is de sleutel tot de grote betrokkenheid die we zien bij de Spotify fans. Ze vertrouwen erop dat Spotify voor hen de content ontdekt waar zij van houden. Uit onderzoek blijkt dat het ontdekken van nieuwe ervaringen mensen een goed gevoel geeft. Je humeur krijgt een boost, je gaat meer van het leven genieten, en bovendien draagt dit gevoel bij tot je persoonlijke groei.

Ook adverteerders waarderen Spotify om vier belangrijke redenen:

  • Betrokkenheid. De gebruikers zijn de hele dag door zeer betrokken met Spotify.
  • Relevantie. De unieke dataset van Spotify stelt merken in staat om op de juiste momenten contextueel relevant te zijn.
  • Kwalitatief hoogwaardige advertentie omgeving. Spotify biedt een in-app-omgeving voor audio-, video- en display-advertenties met hoge viewability in een brand safe environment omgeving.
  • Oplossingen met impact. Spotify beschikt over bewezen resultaten voor grote merken. Bereik een betrokken publiek.

Bereik een betrokken publiek

De realtime, persoonlijke inzichten gaan verder dan alleen demografie en device-ID’s, en onthullen de stemmingen, denkwijzen, smaken en gedragingen van hun publiek. Spotify ontdekte dat de manier waarop mensen streamen veel zegt over wie ze zijn. Hun datateam heeft bijgevolg vijf belangrijke streaminggewoontes geïdentificeerd die kunnen helpen om de juiste doelgroep te begrijpen..

Gedurende de hele dag: op het werk of tijdens de training, van in de auto tot in de woonkamer – via meerdere apparaten – streamen mensen Spotify als een soundtrack bij de momenten in hun leven. Meer streamingmomenten betekenen meer mogelijkheden voor merken om op het juiste moment en in de juiste context in contact te komen met hun doelgroep.

Relevantie

Je kan op 2 manieren naar Spotify kijken:
– Als hulpmiddel om een incremental reach te creëren bovenop uw klassieke campagnes
– Of als een digitaal platform dat creatieve manieren biedt om in contact te komen met de juiste doelgroep.

Dit is hoe Spotify zich echt onderscheidt. Spotify ontvangt veel informatie – wat we ‘streaming intelligence’ noemen: unieke, first party gegevens die verzameld worden op basis van het streaming gedrag van de gebruikers. Het gaat verder dan sociodemografische gegevens, want het streamen van muziek is een zeer persoonlijke ervaring. Zo kennen we hun:

  • Moods: hoe voelen ze zich?
  • Mindsets: waar luisteren ze naar?
  • Moments: wanneer luisteren ze?

Deze inzichten zijn direct bruikbaar op het Spotify platform, door middel van een reeks van targeting oplossingen om campagnes te versterken.


Kwalitatief hoogwaardige advertentie omgeving

Spotify biedt een kwaliteitsvolle advertentie-omgeving, omdat het platform opgebouwd is met het oog op een maximale viewability. Bovendien is er geen sprake van een ‘fold’: elk scherm of elke video-advertentie wordt zichtbaar gepositioneerd rond de muziek, zodat de advertentie niet uit het zicht kan worden geschoven. Daarnaast worden video- en display-advertenties alleen getoond wanneer de app actief in beeld is. De in-app ervaring op alle platformen elimineert het risico van fraude vrijwel volledig. Verder biedt Spotify met trots een premium omgeving aan met volledig legale content. Alle content op de Spotify-dienst wordt erkend door hun partners of gecreëerd door Spotify zelf. Tot slot hanteert Spotify een HAVOC-benchmark (Human + Audible, Viewable On Completion), waarmee zij op dekstop twee keer zo hoog, en op mobiel drie keer zo hoog scoren als de sectorbenchmark (gemeten door MOAT).


Oplossingen met impact

Audio

Bereik je doelgroep waar visuele media dat niet kan – van hoofdtelefoon, in-ears tot in de auto. Met het Audio Everywhere pakket kan je je doelgroep op elk apparaat, in elke omgeving en op elk moment van de dag bereiken.
Audio-advertenties worden afgespeeld door de nummers heen tijdens actieve luistersessies. Naast de audiospot vult de adverteerder ook nog de aanklikbare begeleidende display unit in (geplaatst in het Cover Art gedeelte), zodat een campagne uitgebreid wordt en users meteen doorverwezen kunnen worden naar de gewenste landingspagina van de campagne.

Video

Video TakeOver geeft een merk toegang tot een premium app-ervaring waar alle advertenties worden geleverd aan ingelogde gebruikers terwijl ze actief in de app zijn, en de video volledig in beeld is. Dit is het geval wanneer een nieuwe artiest gekozen wordt of een afspeellijst gecreëerd wordt.
Met de Sponsored Sessions biedt een adverteerder de doelgroep de mogelijkheid om 30 minuten reclamevrij te luisteren in ruil voor het volledig uitkijken van de video.  Enkel bij actief gebruik van de app. Na het bekijken van de video-advertentie verschijnt er een aanklikbare display ad die uitnodigt tot verdere betrokkenheid en de 30 minuten durende advertentievrije sessie gaat van start.

Display

Zet je merk op de voorgrond met advertenties die ontworpen zijn voor maximale viewability. De Overlay wordt getoond wanneer de gebruiker terugkeert naar de Spotify app, waardoor een maximale impact op het merk gegarandeerd wordt. Ook via deze advertentie kunnen users doorverwezen worden naar URL-bestemming van het merk. Een andere impactvolle ervaring op Spotify is het Homepage TakeOver formaat. Toon de merkboodschap gedurende 24 uur lang op de startpagina van de Spotify applicatie. Homepage TakeOver is aanklikbaar en ondersteunt rich media, zodat merken interactie kunnen toevoegen om meer aandacht te genereren. Ook Leaderboard display units zijn aanklikbaar en worden alleen getoond als Spotify de bovenste app op het scherm is.

Met de Spotify Headliner krijgen advertenties een boost en zorgen voor de nodige impact in amper 24 uur. De campagne wordt op Spotify getoond met de hoogste prioriteit. Profiteer van de kracht van dit indrukwekkende pakket!


Creativiteit troef

Het Spotify platform biedt verschillende creatieve opties om een merk op een leuke manier bij je doelgroep te brengen.

De Streaming intelligence begrijpt de context. En als je de context van de doelgroep kent, kan een creatieve boodschap een heel nieuw niveau bereiken. Snickers is een mooi voorbeeld van een merk dat de kracht van Spotify’s streaming intelligence gebruikt heeft om creatieve berichten in de juiste context te brengen. De campagne “Hunger Spotter” was gericht op hun overtuiging dat “je niet jezelf bent als je honger hebt”.  Spotify groepeerde luisteraars die fans waren van drie onmiskenbare genres: Grime, Pop en Rock, en volgde of ze buiten hun gebruikelijke ‘jams’ luisterden. Dus als een Grime fan een pauze nam om naar een Beethoven-symfonie te luisteren, konden we hen een advertentie sturen die inspeelde op hun afwijkend gedrag.

3D Audio voorbeeld Pepsi Max

85% van de Spotify gebruikers beluisteren muziek via hun hoofdtelefoon. Met 3D audio wordt een speciaal ruimtelijk effect gegenereerd gecreëerd dat je optimaal via een hoofdtelefoon of oortjes kan ervaren. In het voorbeeld van Pepsi Max hoor je iemand de winkel binnenstormen op zoek naar een blikje Pepsi Max om tickets te winnen voor Tomorrowland. Van zodra hij een blikje gevonden heeft, wordt de user helemaal meegezogen in de ambiance van het festival. Zet een hoofdtelefoon op en herbeleef deze audio-ad!

Disruptive TakeOver voorbeeld Citroën DS3 Crossback

Om een ‘blast awareness’ te creëren, schuift Spotify zonder twijfel de disruptive Homepage TakeOver naar voor. Met dit creatief formaat wordt de Spotify-interface helemaal overnomen door het merk met een aangename totaalbeleving binnen Spotify als resultaat. Door video- en display-assets te combineren, heeft ook Citroën DS hun doelgroep op een verrassende manier bereikt.

Playlist Generator voorbeeld BWM & Tomorrowland

Maak een gepersonaliseerde playlist op basis van de informatie van de gebruiker en info van de adverteerder. Voor BMW België hebben we een playlistgenerator gemaakt met de naam “The road to Tomorrowland”, waar Spotify users een aangepaste playlist kregen op basis van hun reistijd naar het festival. Op die manier kon de audience onderweg genieten van de juiste ‘tracks’, ongeacht het gekozen vervoersmiddel.  We genereren gepersonaliseerde playlists voor gebruikers om van te genieten onderweg naar het festival. Op basis van het vertrekpunt en het gekozen vervoersmiddel wordt de reistijd berekend en een aangepaste playlist.

Spotify Codes

Om een creatieve link te leggen tussen offline en online communicatie kan een adverteerder de Spotify Codes inzetten, te vergelijken met een QR code. Deze gloednieuwe innovatie manier van communiceren zorgt ervoor dat playlists, maar ook podcasts op eenvoudige, maar interactieve manier gedeeld en ontdekt kunnen worden. Voor gebruikers om hun favoriete muziek en/of podcast op Spotify te delen en te ontdekken. Het is echt zo simpel als het nemen van een foto. In dit voorbeeld heeft Delhaize Spotify Codes geïntegreerd in hun Out-Of-Home en print- campagnes om ouders met jonge kinderen hun podcasts serie ‘Max en de Tovergroentjes’ te laten ontdekken. Probeer het zeker ook eens met onderstaande code.


Spotify team

Svooike Demunter

Svooike Demunter

Business Development Mng
0472 22 30 54
svooike@pebblemedia.be

Laura Varga

Laura Varga

Business Development Mng
0471 17 69 15
laura@pebblemedia.be

Leen Vloemans

Leen Vloemans

Client Solutions Mng
015 28 12 07
leen@pebblemedia.be