DaviD, the Belgian Market Place
Het digitale Belgische ecosysteem
Dat het digitale Belgische ecosysteem in volle evolutie is, bewijst DaviD, een samenwerkingsverband van drie Belgische premium mediapartners: IPM Advertising, Pebble Media en ProduPress. DaviD staat voor Digital Alliance on Valuable Inventory & Data, zeg maar een bundeling van krachten, een gezamelijke marktplaats in een data-driven digitaal ecosysteem. De drie mediagroepen combineren immers hun digitale inventory, inclusief display- en videoformaten en, weldra, audio en andere middelen, en hun ontdubbelde data assets in een transparant systeem.
In dit artikel
Belgian Market Place
Dat stelt de adverteerders en hun mediabureaus in staat om het volledige reclametraject in een ‘brandsafe’ omgeving te beheren, te meten en te optimaliseren. De gebruiker staat centraal en er wordt bewust voor controle van de systemen gekozen, zonder afhankelijkheid van één technologische partner.
Meteen moedigt DaviD, met zijn centraal Data Management Platform (DMP) en zijn 72 standaardsegmenten en talloze mogelijkheden tot customisatie, alle stakeholders – adverteerders, lokale uitgevers, mediagroepen en agentschappen – aan zelf samenwerkingen op te zetten en de eigen data te bundelen en te verrijken met die van andere partijen. Het initiatief wil immers federeren, met gezonde openheid naar nieuwe potentiële partners, en zo via schaalvergroting en flexibel en doeltreffend alternatief bieden voor de GAFA. De partners investeren continu in lokale ondersteuning en dienstverlening en dragen de kosten van het volledige ecosysteem.
Het systeem werd door de markt enthousiast onthaald en de resultaten van de eerste campagnes zijn top. De drie founding fathers voelen zich dan ook gesterkt in hun voornemen om de alliantie, die een zilveren AMMA award ontving in 2019, nog verder uite te bouwen.
Het DaviD ecosysteem
Wat betekent DaviD voor jou?
Opbouw segmenten
Onze segmenten worden keurig opgebouwd en elke dertig dagen geupdated, zodat je altijd een verse cookiepool ter beschikking hebt. Bij het opbouwen van de segmenten worden verschillende criteria in rekening gebracht: welke websites worden bezocht, op welke key-words wordt gezocht, wat zijn de exacte URL’s die worden gebruikt, hoe lang blijft een bezoeker op een pagina, wat is de bezoekfrequentie van die pagina, …
Al deze informatie wordt onder GDPR regel zorgvuldig vergaard, afgewogen en vervolgens in een bijhorend segment geklasseerd.
Voorbeeld opbouw segment ‘Football fan’
We kijken hier voornamelijk naar de sport websites, en welke exacte URL’s zoals sporza.be/voetbal/WK bezocht worden. Vervolgens kijken we over het hele netwerk of er gezocht en gelezen wordt naar artikels over voetbal en wordt dit ook meegenomen. Ook het aantal bezoeken is hier belangrijk want we willen de echte voetbal liefhebber meenemen en niet enkel mensen die occasioneel een artikel lezen of een video bekijken.
Qua frequentie moet je minstens 15 keer gezocht hebben naar keywords over voetbal binnen het netwerk en minstens 5 pageviews doen op voetbalsecties binnen een website. Al deze ingrediënten samen maken een kwalitatief zeer sterk audience segment.
Technische partners

Via de DSP Amobee, die zorgvuldig is uitgekozen en het best aan onze eisen voldeed, kan de adverteerder of trading desk zijn eigen account creëren en meteen aan de slag. Door het selecteren van een eigen DSP willen we zorgen voor een transparant verhaal met zo min mogelijk technische problemen en als pluspunt neemt DaviD de DSP fee volledig op zich zodat de mediaspend ten volle kan benuttigd worden.

Via de SSP Spotx, maakt de DaviD DSP zijn connectie met de video inventaris van de verschillende publishers. Het gaat niet enkel over InStream video inventaris (met preroll, midroll en postroll) maar ook over OutStream inventaris (InArticle). Inventarissen kunnen via deze SSP in kaart gebracht worden.

De DMP CXENSE, is het kloppende hart van het hele data project. Hierin worden op dagelijkse basis de verschillende segmenten opgebouwd en verfijnd. CXENSE werd geselecteerd omwille van hun API based aanpak waarin transparantie uitermate belangrijk is. De DMP kan ook de brug maken met gegevens van de adverteerder via syncing.